Pagina's

vrijdag 23 september 2022

Het ‘kleur-en-style’ advies

We sloten ons ‘nachtje-weg’ af met een kleurenanalyse. Mijn zusje had van te voren geboekt. ’s Middags reden we naar het adres toe. Ik voelde een beetje spanning. Want, hoewel het een leuk uitje is, voelt het ook kwetsbaar. Want je kleding zegt wel iets over wie je bent. Ik voelde een lichte weerstand. Zo van: ik ga me niet van alles aan laten praten.

Toen we aankwamen, zwaaide de deur al open en werden we enthousiast begroet. Een heel vrolijke mevrouw liet ons binnen. We gingen meteen door naar de zolder, waar haar werkkamer was.

Een mooie gezellige kamer. Alle kleuren sjaals vielen meteen op. En een ronde tafel met stoelen, waar we plaats mochten nemen. En even over die ronde tafel: wat kletst dat gezellig. Je kunt iedereen zien. Niemand bungelt erbij. Echt top!

De mevrouw legde ons uit hoe ze te werk ging. En ze adviseerde ons hoe om te gaan met het advies.

Daarna mocht één van mijn zusjes plaats nemen. De mevrouw deed eerst een witte sjaal om. Zo leidt de kleding niet meer af. Ze keek naar de kleur ogen, haar en huid. Daarna hield ze twee kleurenkaarten naast het gezicht. Eén met heldere kleuren en één met pastelkleuren. We keken met elkaar welke kaart het beste paste. En zo gingen we een stapel kaarten af.

Daarna pakte de mevrouw verschillende sjaals. Zo zagen we wat kleuren doen. En wat printen doen.

Er kwam een advies uit. Zo kwamen we allemaal aan de beurt. Het advies wat ik kreeg is: donker. Wintertype. Mij staan dus donkere kleuren goed. Nou bestaat mijn kledingkast voor driekwart uit zwart en donkerblauw, dus dat zit wel goed. En het bleek ook heel leerzaam te zijn. Ik heb kleren in de kast die me dus écht niet staan.



Na het kleurenadvies, en een lekkere kop thee, gingen we over tot het style-advies. Eerst moesten we over elkaar een paar mooie karaktereigenschappen opnoemen. Mooi om te doen, trouwens. Zo vaak zeg je dit soort dingen niet tegen elkaar. Het voelde als cadeaus geven en krijgen.

Die karaktereigenschappen, en hoe de mevrouw ons over vond komen, zijn belangrijk bij het zoeken van de juiste kledingstyle. De mevrouw had al heel snel in de gaten hoe we zijn. Heel knap. Met haar tips in mijn achterhoofd, zal ik minder snel een miskoop doen.

Mijn style blijkt klassiek te zijn. Rustig. Laagjes. Mooie, nette stoffen, zoals leer, bont, glanzend. Grote contrasten, zoals wit met zwart. Geen ruches en franjes en opgeleukte kledingstukken.

Ik was juist mezelf een beetje kwijt, qua kleding. Ik heb zelf in de kleding gewerkt, en hield er enorm van. Maar vier kindertjes verder, en fulltime thuisblijfmoeder, weet ik gewoon niet meer hoe ik me leuk moet kleden. Ook daar had ze adviezen voor.

Ook adviseerde ze welke modellen het beste bij je figuur staan. Ik ben lang. Wat staat dan het beste? En welke halzen staan het mooist. En niet onbelangrijk: welke winkels en merken passen het beste bij me?

De uitslag? Blijkbaar staan dure dingen mij het best. Wél tijdloos. Een nieuw kledingstuk moet een investering worden. En daar ben ik de laatste tijd de mist ingegaan. Goedkope dingetjes gekocht.

Dat wordt shoppen… eerst sparen natuurlijk:) 

Na de gezellige middag, ben ik ’s avonds meteen mijn kast ingedoken. Alle kledingstukken door mijn hand laten gaan. Teruggehangen waar ik blij van wordt. En de rest ligt in een krat. Te wachten. Misschien ga ik ze missen, en hang ik het alsnog terug. En anders gaat het op Vinted. Kunnen we meteen sparen voor het volgende uitje. 😊

Edit: ik krijg veel vragen over bij wie we de kleurenanalyse hebben laten doen. Dat was bij Carolien Luitjes. https://carolienluitjes.nl/ #nospon

7 opmerkingen:

  1. Wat een gezellige middag zo.
    Ik heb ook eens zo iets dergelijks gedaan. Tijdens een vrijgezellenfeestje. Dat zeg ik eigenlijk altijd af, omdat ik er niet van hou, maar dit was destijds mijn beste vriendin en tsja toch maar gegaan. Geen spijt van gehad. Zo bleek groene en rode kleding mij prima te staan. Grijs dan weer helemaal niet. En wat kocht ik nooit groen en rood, eigenlijk altijd blauw. Dat was wel leuk om te ervaren. Inmiddels koop ik regelmatig iets groens of rood. In algemene zin weinig want ik ga niet graag kleding kopen, maar af en toe neemt dochter (17 jaar) mij gewoon een winkel mee in meestal Norah of Bershka oid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ik vind het ook heel handig om te weten wat me mooi staat. Daar krijg je ook zelfvertrouwen van. Ik vond het ook opvallend dat donkergroen en donkerrood (de koele kleuren) me goed stonden. Ik dacht zelf dat olijfgroen me beter stond. Maar niet dus.

      Verwijderen
  2. Leuk verslag. Zou het best ook willen doen maar vind de prijs nogal hoog. Eigenlijk zou ik het alleen doen als bevestiging want wat wel en niet staat weet ik wel en welke stijl.
    Ik ben tijd heel dik geweest en had een wijde rok zwart met vele kleuren kleine bloemetjes en erbij een felgroen en een fucsiaroze t-shirt dat dus echt en groot vlak was. Als ik dat droeg kreeg ik complimenten dat ik er zo goed uitzag en kennelijk viel dan weg dat ik dik was.
    Broeken moeten recht, geen skinny dan ben ik topzwaar. en tunieken staan me ook idioot en laagjes wordt ik weer dik van terwijl dat bij anderen heel goed staat. Ik hou wel van een paar rushes of ongelijke lengte maar dat vind partner erg lelijk.
    Kleding genoeg voorlopig en 90% koop ik bij de kringloop

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad prijzig. Daarom maakten we er ook een echt uitje van. Je wordt vooral bevestigd in wat je al doet. En ik deed ook een aantal nieuwe inzichten op.
      Mijn man heeft ook een andere smaak dan dat ik heb. Hij houdt van iets stoerder, en vindt stoere dingen ook mooier bij me staan. Nu ben ik weer terug bij wat het beste bij mij past. Daar voel ik me gelukkiger in.
      Heb jij zo'n goede kringloopwinkel in de buurt? Ik zou oprecht niet binnen mijn smaak/stijl/kleur terecht kunnen in de kringloopwinkel. Ik vind het knap dat het je lukt!

      Verwijderen
    2. Je moet vooral niet naar iets gaan zoeken in de kringloopwinkel, ga er 1-2x per week naartoe en als het kan bezoek je er verschillende, dan kom je vanzelf tegen wat je zocht
      Al mijn jassen komen er ook vandaan, en ik heb erook best veel, ik varieer graag. Bovendien is het makkelijk om weer terug te geven en nieuw te zoeken

      Verwijderen
  3. Lijkt me leuk hoor, maar inderdaad best prijzig. Ik denk overigens ook dat wat de styliste zelf mooi vind ook van invloed is op haar kledingstijladvies. Ik denk niet dat ik deze mevrouw dan zou kiezen als ik op de foto's moet afgaan. Ik heb ook een klassieke stijl maar wel vrij stoer en trendy. Maar dat kan is mis hebben. Ik zou dan ook alleen voor een kleuradvies gaan, ik weet inmiddels wel welke kleding me goed staat en welke minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb juist een andere ervaring met deze mevrouw. Zowel het kleur als stijl advies waren heel boeiend. Dat je met je kleding uitstraalt wat in je mooie karakter(eigenschappen) leeft. Ze drong niks op hoor;)

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)