Pagina's

vrijdag 15 juli 2022

12 juli, Modder

Vandaag belooft het prachtig weer te worden. Ik sta vroeg op. Even douchen. Als enige in huis wakker zijn. Dat heb ik soms even nodig. Terwijl ik de kraan uitdraai, hoor ik al wat meer beweging. En toen ik afgedroogd was, zaten er drie lieve schatten samen ‘coole raceauto’s’ te bouwen.

Vandaag komen er twee neefjes spelen. Ik mag dus deze dag voor zes jongens zorgen. Gezellig!

Klokslag half 10 zijn de neven er. Ze moeten even ontdooien. Maar een paar minuten later, ben ik al veel informatie rijker. Hun trampoline is rond. En heeft een net. En zij hebben twee duplotreinen. En het ene neefje is al vijf en de andere al vier. Allemaal in hun ogen belangrijke informatie. En ik heb het nog onthouden ook. 😉

Na een poos heerlijk gespeeld te hebben, maak ik een picknick klaar. Picknick is echt míjn uitje. Gezellig. Makkelijk. Praktisch. Kan precies tussen de slaapjes van zoon D. We vertrekken op de fiets. Vier kunnen er in de bakfiets, en twee fietsen zelf. Op naar de natuurspeeltuin.

We fietsen over de hei. Dat fietst prettig. Daarna over een soort grindpad wat even later heel mul is. Zoon B (onze tweede) maakt een val. Heel koeltjes staat hij op. Pakt z’n fiets. En fietst weer verder. Top! Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt…

We komen aan bij de natuurspeeltuin. Zo’n grote gezellige tuin, met allemaal mooie bloemen, planten en bomen. En veel bijen en vogels. Er staan bankjes.

Voor de kinderen zijn er een paar speelplekjes. Je kunt er hutten bouwen. Er zijn wat ‘evenwichtsbalken’. De meest aantrekkelijke plek is toch wel de waterpomp.

Een voordeel van die natuurspeeltuin: er mogen geen honden loslopen. En dat is voor mij en voor de kinderen wel heel fijn. Zo kan iedereen rustig spelen.

We waren de enigen in de speeltuin. De kinderen hielpen even om het brood, fruit en drinken mee te nemen. Ze legden het op een picknicktafel in de schaduw. En weg waren ze. Naar de waterpomp.

Het begon rustig. Beetje pompen. Water tegenhouden. Water door laten gaan. Toen kwamen er takken bij. En niet veel later liepen ze op blote voeten.

Zoon A en B (de oudste twee) en de neven waren degenen die rondom de waterpomp speelden. Zoon C (de derde) had meer plezier met een handje grind. En zoon D (de vierde) bleef bij mij op schoot. 

Na het eten gingen ze weer spelen. De waterpomp lieten ze voor wat het was. Maar die (modder)plas onderaan… dát was hun nieuwe speelplek. Eerst met alleen de voeten. En dan tot aan de knieën. En niet veel later gingen ze erin zitten. En zichzelf onder smeren met modder. Ze vonden een schepje en een autootje. En ze maakten veel plezier met elkaar. Maar vies…

Zo speelden ze wel twee uur lang, met z’n vieren. En zoon C was erbij gaan zitten, maar bleef droog. Ik kletste nog met andere mensen, die ook kwamen picknicken. Het waren vakantiegangers. Ze waren hier net, en wilden meer leuke plekjes weten. Dan is het altijd leuk om fijne speelplekjes te benoemen. Wat hebben we eigenlijk veel in onze woonplaats. We hoeven niet eens op vakantie…  

We waren al drie uur van huis, toen zoon D moe werd. Tijd voor z’n middagslaapje. We moesten weer gaan. Ik tilde de kletsnatte modderige neven in de bakfiets. En zoon A en B pakten hun eigen fiets. We gingen richting huis. Onderweg kregen we de nodige aandacht. Vier van die modderkinderen… 

Thuisgekomen moesten ze even buiten blijven staan. Ik wilde er even een foto van maken. Mijn telefoon had ik niet mee naar de speeltuin, dus moest dat even voor de deur.

En daarna in één streep naar de badkamer. Direct in bad. Ze kregen hun kleren bijna niet uit. En begon namelijk al een beetje op te drogen, en dan wordt de kleding stug. Ik liet het bad vol lopen, en ze mochten er alle vier tegelijk in. Heel krap. Heel hectisch. Ondertussen alle vieze modderkleren in de wasmachine. Én zoon D naar z’n bedje. Én hij had ineens dorst. Én moest verschoond worden. Alles tegelijk.

Ik deed m’n best om het hoofd koel te houden.

Eén voor één ging ik de kinderen wassen. En dat was best een klus. Daarna schoonspoelen met de sproeier. En daarna afdrogen en aankleden. Handig, allemaal jongens. De neven pasten de kleren van onze jongens.

Toen de laatste aangekleed was, stuurde ik ze naar beneden. Ik kon even de badkamer boenen. En de overloop. En de deur. En de trap. En de gang. En de bakfiets. Overal zat modder.

Maar uiteindelijk was alles en iedereen schoon. Met een beker drinken en een snoepje op de loungebank.

En zoon D had eindelijk de rust om te gaan slapen.

Ze mochten nog een klein poosje spelen, en daarna werden ze weer opgehaald.

Soms is het hard werken om het gezellig te maken. Vandaag was het andersom. Gezellig, en daarna  hard werken😉



2 opmerkingen:

  1. Volgens mij hebben ze heerlijk gespeeld! (IK wilde dat ik mee had mogen doen).... En dat schoonmaken achteraf: dat is bepaald niet mijn hobby, maar als je er zoveel speelplezier voor terug krijgt..?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het was het zeker waard!! Ik heb liever zo'n dag inclusief modder, dan dat ze achter de computer hangen...;)

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)