Pagina's

vrijdag 17 juni 2022

Snoep voor schoolreisje

Wie heeft het bedacht?

Ik snap best dat kinderen een snoepje (of een paar) mee krijgen op schoolreisje. Maar dát krijgen ze niet. Ze krijgen grote zakken snoep mee. Om te delen. Ja, maar als alle kinderen zakken snoep krijgen om te delen. Als iedereen aan iedereen uitdeelt. Onze kinderen en snoep bewaren… die combinatie is onmogelijk. Het moet dírect opgegeten worden.

Ik vind dat gewoon véél te veel. Niet nodig. Slecht voor de tanden. Ongezond.

Alsof ik mijn moeder hoor…

Onze kinderen krijgen af en toe snoep hoor. Ik ben er niet op tegen. Helemaal verbieden is niet leuk. Ik was vroeger ook gek op snoep. Nu meer op chocolade.

Eind van het schooljaar krijgen ze vaak snoep. Schoolreisje, snoep strooien bij het afscheid van groep 8, avondvierdaagse. En wij gaan altijd in juli naar de tandarts... ;( Oeps! 

Maar hoeveel geef ik mijn kinderen nou mee? Ik wil niet dat ze er te karig vanaf komen. Ik wil ook niet dat ze het meeste van iedereen hebben. 10 snoepjes is helemaal prima.

Ik ga er maar niet teveel over zeuren. Het hoort er nu eenmaal bij. Ik kan het in mijn eentje niet veranderen. En het is ook niet leuk als mama het allemaal veel te veel vindt. 

Wij gaan snoep scheppen. Voor de beleving. Ik weet dat dat veel duurder is dan een zak bij de supermarkt. Ik hoop dat ze later terugdenken aan dat gezellige moment, dat ze zelf mochten scheppen. Mocht ik namelijk vroeger ook. En ik denk nog steeds aan schoolreisje als ik langs de snoepbakken loop. Prettige bijkomstigheid: geen aangebroken zakken snoep in huis.

Aangekomen bij de winkel (met vier kinderen) legde ik uit hoe het werkt. Zak pakken, snoep inscheppen. De oudste vond het moeilijk. De tweede wilde niet. Hakken in het zand. Ik hielp maar even mee. De oudste had al snel de smaak te pakken en schepte (in overleg met mij) vrolijk in de ene en andere bak. De tweede raakte overtuigt. We kozen samen. En terwijl ik hem hielp, ging de oudste stilletjes zijn gang. ‘Stop maar hoor…’ Had hij het toch mooi voor elkaar om met een flinke zak snoep op schoolreis te gaan. De slimmerd.


En ’s avonds gaan we heeeeel goed tanden poetsen.

4 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad lastig. Al dat snoep is inderdaad ongezond en vaak ook overdreven veel. Maar als jouw kind het enige is dat helemaal niets heeft is dat ook weer zo sneu...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees dat je er verstandig mee omgaat in mijn opinie. Meedoen maar ook zorgen dat het een speciaal tintje heeft en niet bij een normale dag hoort. Zo herinner ik me snoep ook. Geen schepsnoep, maar wel een Mars, die kregen we soms op zaterdagavond. Destijds nog in een verpakking van 3 met iedere Mars apart in een gevouwen papiertje. Ik vouwde het open en sneed reepjes en na zo steeds een klein stukje. Dat keek ik af van mijn vader. Mijn broer duwde hem in een paar happen naar binnen, mijn moeder nam niets want die was vaak aan het lijnen. Ik ga hier een wat uitgebreidere eetherinnering over schrijven voor mijn blog, dank je voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, we hebben er iets speciaals van gemaakt.
      Leuk dat je meteen inspiratie opdoet, ik ga het zeker lezen!

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)