Pagina's

woensdag 1 juni 2022

Consultatiebureau

Ik had een afspraak. Al drie keer verzet. De ene keer had ik geen tijd. De andere keer was ik ziek. De derde keer kwam het niet handig uit. Maar deze keer had ik geen goede smoes.

Ik ging. Met knikkende knieën. Want… de vorige keer was onze baby maar heel weinig in gewicht gegroeid. Ik kreeg de tip om bambix te geven. Dat heb ik geprobeerd. Met een fles. Hij vindt het vies. Echt héél vies. Zo vies, dat hij alles uitspuugde, totdat z’n maagje helemaal leeg was. Ik heb het ook geprobeerd met nog dikkere ‘drab’, dat ik met een lepel gaf. Was ook geen succes.

En ik begrijp hem wel. Bambix, brrrr….



Ik stopte met die bambix. Ik stopte ook met oefenen. Ik stopte ook met fruithapjes maken. En pureren. En ik stopte ook met z’n bordje wegen voor en na het eten.

Telkens als wij aten, zat hij in de kinderstoel. Ik legde iets van mijn eten bij hem neer. En na een tijdje begreep hij het. Het eten verdween in zijn mond. Zonder te kokhalzen. Hij eet! Niet met een lepeltje, niet gepureerd. Maar alles uit het handje. Hij eet bijvoorbeeld geen hele sinaasappel, maar wel twee partjes.

Maar nu moest hij weer gewogen worden. Zijn gewicht komt dan in een grafiek te staan. En dan zie je een lijntje. Vanaf geboortegewicht tot nu. Dat lijntje moet binnen bepaalde lijnen staan. In een groen vlak. Want anders…. Ja, wat eigenlijk anders? Geen idee. Je zal toch zeker geen strafregels hoeven te schrijven? Of in de gang moeten zitten?

Zo probeerde ik het te relativeren.

En net voordat we naar het consultatiebureau gaan… een volle luier. Ai, daar gaan weer een paar grammen…

‘U mag komen wegen en meten.’ Ik leg hem in de weegschaal. Er verschijnen een paar cijfers. Het wordt opgeschreven. Ik weet niet of het goed of fout is.

Even later mag ik bij de verpleegkundige komen. Ze vraagt hoe het gaat. Ik vertel dat het heel goed gaat. En dat ik zo benieuwd ben naar het lijntje. Ze laat het me zien. Ik ben niet blij en niet niet-blij. Hij is een kilo gegroeid, top! Maar het lijntje… Hij valt nog steeds buiten ‘het groene vlak’.

Ik vertel aan de verpleegkundige hoe onzeker ik me erover voel. Hoe ik alles probeerde. Hoe ik met alles stopte. En hoe hij nu met ons mee-eet. Geen groentehapjes, geen fruithapjes, geen flesjes, geen bambix.  

Ze luistert. En ze zegt: ‘jij doet het helemaal goed, ga zo door.’ Ze vertelde nog meer. Iets over moederinstinct, niet teveel waarde hechten aan de tabellen, niet toe zijn aan vast voedsel... Ik heb het niet allemaal onthouden. Maar dat hoefde ook niet. Ik doe het helemaal goed. Dat zei ze. En dat onthoud ik.




10 opmerkingen:

  1. Hoi Liselot, ik heb geen kinderen, jij hebt er vier. Ik ga er vanuit dat jij weet wat je doet want anders zouden die andere drie ook wel gedoe hebben. Jouw kleintje komt vast nog wel wat aan in de komende tijd, en zo niet, net als BMI voor volwassen zijn dit gemiddelden. Fijne verpleegkundige die de onzekerheid bij jou wegnam. Want je doet het goed, vind ik ook en lees ik in je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Het zijn inderdaad gemiddelden. Normaal gesproken heb ik ook geen last van onzekerheden daarover. Behalve als ik weer een afspraak heb staan bij het consultatiebureau. Deze keer een inval-verpleegkundige, echt een supervrouw. De andere dames doen ook heel goed hun best hoor, maar maken mij juist onzeker.

      Verwijderen
  2. Goed zo. Nuchter blijven, hij/ zij eet! In eigen tempo, op eigen manier en hij/zij groeit, ontwikkelt zich. Gaat het goed met je andere kinderen? Geen zorgen, je kunt het! Een oma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!
      Hij groeit goed, net als z'n broers. Ik denk dat het de bouw is, lang en dun. Zo zijn ze allemaal bij ons, en ik zelf ook.
      Oma's zijn vaak nuchterder valt me op. Zal een stuk levenservaring zijn, denk ik.

      Verwijderen
  3. Als hij niet ziek is en zijn eigen lijntje volgt, is het prima. Die groene lijnen zijn gemiddeldes. Niet iedereen is gemiddeld. Als hij eet, zo min mogelijk drama maken en gewoon doen wat je hart zegt.
    Bij mijn dochter boog het lengte/gewicht lijntje naar beneden. Dan is er pas een probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn eigen lijntje is dus de vorige keer al afgebogen. En nu groeit hij 'keurig' op dat afgebogen lijntje. Maar hij groeit, dus niks aan de hand. En inderdaad geen drama maken, niets erin proppen of dwingen. Zo doen we het bij alle 4 onze kinderen.
      Was je dochter ziek, dat haar lijntje naar beneden ging? En is dat wel weer goed gekomen?

      Verwijderen
    2. Ja, uiteindelijk kreeg ze inderdaad een medische diagnose. En ze is nog steeds erg mager. Maar ze eet wel, zonder drama's. Sterkte ermee!

      Verwijderen
    3. Fijn dat ze eet. Maar toch heftig dat je zorgen hebt. Sterkte... En dankjewel!

      Verwijderen
  4. Gelukkig dat het goed ging, en dat de verpleegkundige menselijk was. Het zou toch niet zo stressvol moeten zijn, dat consultatiebureau....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou inderdaad helemaal geen stress moeten geven. Maar als ze het over je kind gaan hebben, verander je als moeder in een soort 'oertijger' ofzo.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)