Pagina's

vrijdag 20 mei 2022

Abrupt einde opruimfase

Het liep allemaal anders dan ik dacht.

Ik werd namelijk ziek. Alweer. Jarenlang werd ik nooit ziek, hooguit een verkoudheidje. Ik heb ook nog steeds geen corona gehad. Maar dit jaar ben ik al voor de derde keer ziek.  

Vorige week waren de kinderen allemaal erg hangerig en hoesterig. Die hadden iets onder de leden. Daarna ging mijn man aan het hoesten. En ik dacht: ‘fijn dat mij voorbij gaat.’ Maar toen iedereen weer gezond en fit was, kreeg ik het alsnog.

Naast koorts, had ik oorpijn en keelpijn. Ik hoorde ook met één oor bijna niks meer. De oorpijn is gelukkig over. En de koorts is weg. Maar de keelpijn is nog steeds aanwezig.

Ik loop ook altijd zó tegen mezelf aan, als ik ziek ben. Ik vraag nooit om hulp. Ik kan het niet. Ik wil alles zelf doen. Iemand bood aan om de kinderen van school te halen. Maar ik ging het toch zelf doen. Want ja, het regent, en anders moet een ander zoveel moeite voor mij doen. In de regen. 

Ken je NIVEA? Niets Invullen Voor Een Ander... Ik ben er zó slecht in. 

Vanmorgen vroeg mijn man: breng je zelf de kinderen naar school? Of moet ik het doen?’ En je raad het al, ik zei: ‘Ik doe het wel.’ Maar ik bedacht me. Het is gewoon niet verstandig. Ik ben nog lang niet de oude. Ik moet rustig aan doen. Dus mijn man bracht ze naar school.

Eén van onze kinderen heeft dezelfde eigenschap. Hij vraagt ook nooit om hulp. Hij is heel zelfstandig. Hij lost alles zelf op. Hij kon zich al heel snel zelf aankleden. Hij smeert al lang zelf zijn brood. Dat is heel handig. Maar hij vraagt ook geen hulp als iets niet lukt. Of als iets kapot is gegaan. Of als hij ergens niet bij kan. En dan zeg ik: ‘vraag maar of iemand je wil helpen.’ En beschaamd denk ik erachteraan: ‘je hebt het écht van je moeder.’

Van mijn opruimwoede is helemaal niks meer overgebleven…

Ik ben blij dat ik weer wat opknap. Want er blijft niet veel van me over, als ik ziek bent. Dan voel ik me maar een heel klein mensje...




2 opmerkingen:

  1. Hoi Liselot, wat vervelend dat je ziek bent. Wel verstandig dat je de kinderen door je man naar school liet brengen. Ik begrijp dat je het lastig vindt om anderen in te schakelen maar mensen bieden het aan omdat ze graag helpen. Ik denk dat jij dat zelf ook doet. Dus niet vragen uit beleefdheid, maar omdat ze echt iets voor je willen doen. Dat moet je met beide handen aangrijpen! Dat kan je leren hoor, door te doen ;-) Doe je best, zeg het maar een paar keer hardop: JA GRAAG!! En natuurlijk van harte beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geconcludeerd dat het een familiekwaal is. (sorry mama, als je meeleest)
    Ik neem je wijze raad ter harte. Ik ga het niet probéren, nee ik ga het gewoon dóén!
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)