Pagina's

vrijdag 29 april 2022

Mijn bespaartips

Toen we plannen maakten om alleen op het salaris van mijn man te gaan leven, googelde ik eens op bespaartips. Ik vond dat wij al best voorzichtig met geld omgingen. Maar misschien kon ik er iets van leren… dacht ik zo.

Ik was écht verbaasd hoeveel tips er op internet staan. Op verschillende sites vond ik lijstjes, goedkope recepten, tips om budgets te stellen, goedkope uitjes. Goede tips, minder goede tips. Toepasbaar en minder toepasbaar. Ik kwam erachter dat het een manier van leven kan zijn, maar dat het soms geen keus is.

Het lijkt me niet nuttig om hier een opsomming te maken van tips die je op allerlei sites kunt lezen. (www.zuinigaan.blogspot.com, www.porterenee.nl, www.gierigegerda.nl, www.doortjesblog.nl hebben echt heel veel tips!)





Maar ik vind het wel leuk om te delen waar ik wat aan heb gehad:

-      Lid worden van een weggeef-appgroep en vraag-en-aanbod appgroep. De appgroepen waar ik lid van ben, bestaan uit moeders (en wellicht ook vaders) van school. Maar je zou ook een appgroep kunnen maken met buurvrouwen, vriendinnen, sportmaatjes. Het is wel handig als je in dezelfde woonplaats woont,  of in ieder geval in de buurt. Hoe het werkt? Degene die iets kwijt wil, maakt een foto, plaatst het in de appgroep. Degene die als eerste (privé) reageert, die mag het komen ophalen, of het wordt op het schoolplein gegeven. Het mag alles zijn, niks is gek. Denk aan (sport)kleding, schoenen, speelgoed, interieur, spaarzegels, fietsen, boeken, noem maar op.

-     Alles down-sizen. Geen idee of het een woord is😉 Maar ik bedoel: van alles iets minder. Minder kopen, minder gebruiken. Gewoon minder… zoeken tot waar het nog comfortabel genoeg voor je is.

-     Proberen zoveel mogelijk zelf te doen. Alles (iedere handeling) die een ander voor je doet, moet je betalen. Zelf koken, zelf snijden, zelf repareren, zelf schoonmaken. Als een ander het voor je doet, moet diegene betaald worden.

-     Bepalen of ik voor hoofdprijs of lagere prijs ga. Wil ik de meeste keus, de lekkerste smaak, eersterangs, luxe, dan betaal ik de hoofdprijs. Ben ik bereid te kiezen uit weinig, en durf ik het risico te lopen dat er niets (meer) is, dat ik minder wordt ontzorgd, dan betaal ik een lagere prijs. Ga ik naar de bakker en kies ik wel brood ik wil? Of haal ik een TGTG, en bepaald de bakker welk brood ik eet? Kies ik nieuwe collectie? Of kies ik pas in de uitverkoop?

-     Bij een grote aankoop de tijd nemen om te zoeken naar de beste prijs. Zo zochten wij een heel lange tijd naar een andere eettafel. En hebben we er uiteindelijk één kunnen scoren bij een opheffingsuitverkoop. Daardoor hadden we de kwaliteit die we graag wilden, voor een veel lagere prijs.

-     Aanbiedingen van producten die we vaak gebruiken, optimaal benutten. Zo koop ik luiers, tandpasta, shampoo en dergelijke alleen maar in de aanbieding.

-     Regeren is vooruitzien;) Als de vraag groot is, gaat de prijs omhoog. Koop dus wanneer de vraag niet groot is. Bijvoorbeeld, koop een trui of winterjas in de zomer.

 

Ik was de laatste tijd behoorlijk verslapt in het ‘zuinig leven’. Maar sinds half januari is de knop weer omgegaan. En het gaat zó lekker!

Elke week geef ik minder dan €100,- uit aan boodschappen voor een gezin van 6.

Ik kan verleidingen van leuke (maar voor mij onnodige) aanbiedingen weerstaan.

Ik heb heel gave kledingstukken via de weggeefhoek gekregen.

Het geeft zo’n kick als je er lekker in zit. En daarom deel ik dit. Ik hoop dat alle lezers inspiratie op kunnen doen, en er net zo lekker mee aan de slag gaan als doe!😊

2 opmerkingen:

  1. De voor mij beste tip was en is, kijk of je dingen voor meerdere doeleinden kunt gebruiken. Niet alleen een bespaartip qua geld , maar ook qua ruimte. Zo doen mijn soepkommen ook dienst als dessertschaaltjes , maar gebruik ik ze ook voor snacks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Creatief omgaan met je spullen. Je huis is geen opslag;)

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)