Pagina's

maandag 10 juli 2023

Het allereerste vakantiegevoel

Eindelijk… vakantie!

Dat laatste ochtendje school stelde niet veel meer voor. Sowieso werd er de laatste schoolweek niet zo hard meer gewerkt. Het ene afscheid na het andere. Leuke en gezellige dagen. En dan hadden we, buiten school om, ook nog twee keer vrij-zwemmen als laatste zwemles. Het planbord stond vol met heel veel taken, klusjes en remembers. Tel daarbij op ons tandartsbezoek, vriendjes die kwamen spelen en een verjaardag. Wat zijn de kinderen (en ik) dan toe aan de zomervakantie.

Vorig jaar, ik herinner het me nog goed, haalde ik onze twee oudste jongens lopend uit school. Een euforische stemming was er. We zijn toen ’s middags naar de fonteintjes in het centrum geweest om daar lekker in het water te spelen.

We zijn een jaar verder. En de ontwikkeling bij de kinderen heeft niet stil gestaan. Dit jaar hadden we drie schoolgaande kinderen. En hun interesses veranderen ook. Vandaag kwam er ook een vriendje mee uit school. Na het (veel te korte) middagslaapje van zoon D, stelde ik voor om naar de fonteintjes te gaan. Het is prachtig weer. Hup, zwembroeken aan. En de gewone broek er overheen.

Maar wat een tegenvaller. De fonteintjes stonden uit. Er was een kermis. Nou, van een afstandje keken de jongens even naar de botsautootjes. Die vonden ze wel leuk. De herrie (muziek) iets minder. De teleurstelling was groot. Geen waterpret.

Zullen we dan doorfietsen naar het bos? Dat plan werd unaniem afgekeurd. Ze wilden thuis spelen met waterpistolen. Zo gezegd, zo gedaan.

En zo eindigde de laatste school en startte de eerste vakantiedag.

Ik zit zelf al helemaal in de vakantiestemming. Uit de taakmodus en in de zijnsmodus. Meer genieten en minder tijdsdruk.

Helaas zijn er ook mensen voor wie de vakantietijd niet zo fijn is. Bijvoorbeeld omdat hun (klein-) kinderen, vrienden en buren allemaal op vakantie gaan en zij zich juist erg alleen voelen. Daarom hoop ik in deze weken wat vaker te schrijven. Om je mee te laten lezen hoe de vakantie bij ons verloopt. Om je een beetje mee te laten genieten. Ik ga m’n best doen!

4 opmerkingen:

  1. Mijn kinderen zouden direct naar de kermis willen gaan. Ik zou dat ook wel een leuk begin van de vakantie vinden. Nu hebben wij maar twee kinderen die ook nog 5,5 jaar schelen, dus dan is dat nog te doen (inmiddels 18 en 23)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me leuk, meer vakantieberichtjes.
    Toen onze jongens jonger waren was ook water het mooiste wat er was: thuis, afgewisseld met af en toe (= 1x in de week) naar zwemplas. koste of niet of alleen parkeergeld.
    Ook hadden we een abonnement op Ouwehand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je meer bericht wil gaan bloggen in deze vakantie. De vakantie periode is voor veel mensen stil en taai. Minder of geen bezoek, hulp, telefoontjes enz. Zelfs de krant is dunner dan gewoonlijk.
    Ik heb jaren lang door ziekte jaren lang geen uitstapje kunnen maken, hoewel ik er naar snakte om even weg te kunnen. Wel werd ik bestookt met foto's ,zonder tekst, van vrienden. "kijk eens, hoe geweldig onze reis is en hoe we genieten. Er was geen aandacht voor mij. Au, wat deed dát pijn.
    Daarom stuur ik nu bewust zo min mogelijk appjes. Maar wel een dubbele kaart. Vol geschreven en met aandacht voor de persoon zelf. Juist aan ouderen, zieken en eenzamen. Ook als ik zelf met vakantie ga. Dat is nu door Gods goedheid weer mogelijk.
    Ik wens iedereen een fijne vakantie toe. Enne... denk ook eens aan je medemens.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)