Pagina's

dinsdag 30 mei 2023

De vierde en vijfde naailes

M’n naaiproject vordert gestaag. Ik had m’n aan elkaar geregen stukken stof meegenomen. Nu moest ik het bovenstuk en het onderstuk aan elkaar rijgen. Ik deed zo ongeveer alles fout. Het bovenstuk zat binnenstebuiten aan het onderstuk. En ik kreeg het voor mekaar om door alle lagen stof te rijgen. Zo kun je de jurk alleen maar voor je houden, in plaats van hem dragen. Haha! Maar eindelijk lukte het.

En toen was het tijd om de jurk even te passen. Dat was even een momentje hoor. Dat je je zelfgemaakte jurk aan kunt trekken. Even een elastiek bandje eromheen, zodat ik goed kon zien hoe het model valt. Zo gaaf!

De jurk was een klein beetje te lang. Dat hadden we al een beetje verwacht. Drie centimeter kan eraf. Dat heb ik meteen even opgeschreven.

En toen was daar nóg zo’n momentje: de naaimachine kwam op tafel. Daar hoorde ook meteen een uitleg bij. En het maken van een proeflapje. Veel informatie, maar gelukkig kwam het me niet helemaal onbekend voor.

Alles wat geregen was, moest met de naaimachine genaaid worden. Ik kwam een heel eind, maar kreeg het net niet af. De rest wilde ik thuis gaan doen, op m’n eigen naaimachine.

Nu hebben we op naailes de beschikking over Pfaff machines. Inclusief jersey naainaalden, in verschillende diktes. Thuis heb ik een Singer. Een eenvoudig ding.

Ik kon bijna niet wachten om thuis verder te gaan. Spoeltje opwinden, naaimachine inrijgen, even een proeflapje. Dat ging goed. Toen pakte ik de jurk erbij. Het eerste stukje ging goed. Maar niet veel later kwam de stof vast te zitten. Er ging iets niet goed, maar wat het probleem precies was weet ik niet. Ik kreeg de stof los geworsteld. Gelukkig was er geen gat in de stof gekomen.

Nog maar een poging. Weer hetzelfde probleem. Het leek wel ook of het spoeltje niet lekker afwikkelde. Er kwam een verwarde opeenhoping van draad aan de achterkant van m’n naaiwerk. En na anderhalf uur proberen en prutsen stopte ik ermee. Teleurgesteld.

En toen mijn man vroeg waarom ik zo chagrijnig was, vertelde ik over de ruzie die ik had met de naaimachine. Zijn advies: koop alsjeblieft een goed apparaat. Dus sindsdien houd ik Markplaats extra in de gaten.

Gelukkig heeft mijn moeder een goede machine in huis. Daar kon ik m’n huiswerk afmaken.

De vijfde les: M’n naaiwerk werd bekeken en goedgekeurd. De rijgdraden moest ik uit gaan halen. De randjes langs het genaaide moest ik op één centimeter afknippen. En daarna moesten de randjes met een zigzagsteek afgewerkt worden. 



De taille (waar het boven- en onderstuk aan elkaar gezet waren met rijgdraad) moest ik nog aan elkaar naaien. En daarbij moest ik even goed opletten dat de zijnaden naar achter vallen.

Na al het ge-knip en ge-zigzag zat de les erop. Geen huiswerk deze keer. Volgende les gaan we elastiek in de taille maken.

Kijk, zo ziet het er nu uit:



7 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik weet niet hoe oud jouw Singer is maar de machines van de laatste 20 jaar staan slecht aangeschreven bij mensen die kleding naaien. Er zijn op FB verschillen groepen met als onderwerp kleding naaien en alles wat daar bij komt kijken. Neus daar eens rond, er worden ook vaak adviezen gegeven over verschillende machines, naalden, garen, stoffen etc.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, dit is zo herkenbaar, maar echt, je krijgt wèl goed les zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doe een nieuwe naald in de machine, jerseynaald als je tricot naait. En breng je machine eens voor een onderhoudsbeurt naar een winkel. Grote kans dat hij weer prima naait. Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer het stiksel aan de achterkant van je werk niet goed gaat, dan heb je waarschijnlijk de bovendraad niet goed ingeregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lussen aan de achterkant zijn voor mijn singer het teken dat er onderhoud moet plaatsvinden. Er is dan iets met de draadspanning en dat probleem kan ik niet zelf instellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je leert het echt wel goed zo en van je fouten leer je nog meer. Kost wel veel tijd maar loont echt wel.
    Jersey is altijd wat lastiger naaien, moet de draadspanning echt goed zijn ingesteld en daar zat waarschijnlijk het probleem.
    Ik heb een Husqvarna echt fijne machines

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)