Pagina's

vrijdag 21 april 2023

De eerste naailes

In de vorige blog kun je lezen dat ik me heb opgegeven voor een naaicursus. Dinsdagavond was het zover. De eerste avond.

We waren met een groepje van vijf dames. Ieder had haar eigen project. De een deed een opleiding en moest dus allerlei opdrachten uitvoeren. Ze maakte dus geen kledingstuk. Ze maakte bijvoorbeeld allerlei soorten kragen en splitten. Gewoon losse lapjes. Twee andere dames waren kinderkleding aan het maken. En nog een mevrouw was een jas aan het maken.

De groep kende elkaar natuurlijk al. Zo vlogen er grapjes over en weer die te maken hadden met andere avonden. De sfeer was goed, en dat is voor mij heel fijn.

Eerst kreeg ik wat algemene uitleg. Daarna moest ik een patroon op gaan zoeken. Ik bladerde door een stapel Knipmode’s en Burda’s, en al gauw was ik er uit. Het moet een maxi-jurk worden. Zo’n heel lange jurk. Ik ben namelijk nog nooit geslaagd voor een maxi-jurk, want bij mij vallen ze altijd te kort. Maar als je het zelf maakt, kun je zelf beslissen hoe lang die wordt. Dat leek me een leuke om mee te beginnen.


Eerst moest ik het patroon uittekenen op papier. Niet overtrekken, maar echt tekenen. Meten, meten en nog eens meten. Op van dat hele dunne papier. En toen ik hem eindelijk helemaal netjes op papier had en uitgeknipt, was de avond al voorbij. Hoe dan? Ik had echt het gevoel dat iemand stiekem de klok een uurtje verder had gezet. Maar nee, het was toch écht zo. Tweeëneenhalf uur. Ik had verwacht veel meer te kunnen doen op zo’n avond.

Maar goed, het was de eerste avond. Niet meteen met te hoge verwachtingen komen.

Ik kreeg de opdracht mee om deze week een stof te gaan scoren. Een jersey/tricot lap van 1,80. En meteen een goede kwaliteit bijpassend garen moest ik erbij kopen.

De nacht na de naailes heb ik zó beroerd geslapen. Heel de nacht aan het patronen tekenen geweest. En aan het uitknippen. En aan het zoeken naar scharen. En al die 'nieuwe' mensen. Met hun eigen energie, geluid, geur en volume. Ik heb écht een nacht nodig om dat allemaal te verwerken.

De dag erna, woensdag, ging ik dus naar de markt. Ik mijn gedachten stonden er op die markt veel kramen met stof. Nou, in het écht dus niet. Er was maar één kraam met stof. En die hadden héél weinig jersey. De jersey die ze hadden vond ik niet mooi. Dus dat werd hem niet.

Toch maar even online zoeken. Daar was meer keus. Ik heb er één besteld. Altijd een gokje als je de stof niet in het echt kan zien. Mocht het erg tegenvallen, dan rijd ik nog naar Barneveld. Blijkbaar zit daar een stoffenwinkel met veel keus en lage prijzen.

Ik merk dat deze wereld helemaal nieuw voor me is.

Goede kwaliteit garen… Ze (degene die de cursus geeft) had een merk genoemd, maar ik kon er niet meer op komen. Gelukkig kun je op het www een hoop informatie vinden. Bij de lap stof heb ik meteen garen mee besteld in dezelfde kleur. En ook maar een voering, want stel dat de jersey dun is. Ik heb echt geen idee of het nodig is. Eigenlijk best lastig om dan keuzes te maken.

Nu eerst maar afwachten tot de stof binnenkomt. En dinsdag is de tweede les. Vermoedelijk gaan we dan stof knippen. Ik ben benieuwd! Zin in!

7 opmerkingen:

  1. Leuk en verslag te lezen van een hele echte beginner.
    Ik neem aan dat er bij het patroon stond dat 1.80 voldoende was, het klinkt in mijn ogen als weinig. Is het bovendeel en de rok apart?
    Zelf koop ik altijd een meter meer, heb je net wat meer schuifruimte als je het patroon op de stof gaat liggen en is zeker nodig als er een patroon in zit, bv strepen of herhalend motief.
    Ben benieuwd hoe het volgende week gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, naailes! Ik heb het ook een jaar of drie gedaan. Maar ik heb er helaas totaal geen aanleg voor, dus ik doe het nu nooit meer. Het werd nooit echt mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, op deze manier heb ik ook naailes gehad, dat ging via de kraamhulp, die er op zat. Gezellig en leerzaam. Ik naaide eerst een rok voor mezelf en daarna jongensbroeken (kindermaatjes)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Naaigerei heb ik altijd van Gütermann of Amman. Ik heb altijd zwart, wit en jeansblauw op grote klossen. Kies nooit voor een goedkoop alternatief dat garen gaat regelmatig breken, strippen of je krijgt het niet mooi geregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naaien heb ik van mijn moeder geleerd, nooit naailes gehad. Vroeger naaide ik veel kinderkleren,nu voor mezelf. Ik kan me er helemaal bij ontspannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, die naailes! Zelf naai ik al vanaf dat ik heel jong was. altijd genaaid voor mijn kinderen/kleinkinderen... en nu naai ik baby en kinderkleding voor het goede doel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk hoor, naailes! Ik heb vroeger veel voor de kinderen gemaakt. In Barneveld zit Patrick Karteris en die heeft echt veel stof en ook (meestal) veel jersey! Succes, ben benieuwd naar het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)