Pagina's

zaterdag 31 december 2022

Terugblik en vooruitblik

Vandaag is het oudjaarsdag. Een dag om terug te kijken. Er is weer een jaar voorbij. Voorbijgevlogen. Maar wat is er veel gebeurd. In de wereld. In ieders leven. Ook in ons gezin. Een dag om terug te kijken. Om met een helicopterview te kijken naar wat we met z’n allen aan het doen zijn. Wat houdt het leven in? Wat is ons doel?

Vorig jaar overleed mijn oma op deze dag. Het was toen coronatijd. Afscheid nemen, condoleren, begrafenis, het was allemaal heel afstandelijk. Mijn gedachten zijn veel bij die tijd.

Maar het jaar was niet alleen maar verdriet. Als ik naar onze kinderen kijk, dan word ik heel blij. Wat groeien ze. Niet alleen in de lengte, maar ook in persoonlijkheid. Ieder op z’n eigen manier. En op z’n eigen tempo. Dit jaar is onze derde zoon naar groep 1 gegaan. En dat was een hele verandering voor hem (en mij). Wat een mooi koppel is ons viertal toch! Schrijft ze trots…😉

Dit jaar is mijn man in totaal drie keer meerdere dagen aaneengesloten van huis geweest. Twee keer in Nederland voor een driedaagse cursus, en één keer een week naar Amerika. Een enorme ervaring voor hem.

We hebben dit jaar strakker op de financiën gezeten, waardoor we flink gespaard hebben.

We gingen voor het eerst twee weken op vakantie, en dat beviel heel goed.

Ik ben deze blog begonnen. Ik ben er echt blij mee. Gewoon een eigen plekje, waar ik kan sparren en delen. En waarmee ik ook een beetje geld spaar. Ik leg het apart om te sparen voor een museumkaart. Ja, ik houd van spaarpotjes. En zo heeft het voor mij meer waarde dan dat ik zomaar een museumkaart koop. Vreemd misschien, maar zo werkt dat bij mij.

Voor ons was het ook een jaar van ziek worden en weerstand opbouwen. Ik ben vijf keer ziek geweest. Drie keer in het voorjaar en twee keer in het najaar/winter. En dat voor iemand die ‘nooit’ ziek is. 

En dan vooruitkijkend…

Ik hoop op een gezond en voorspoedig en gelukkig 2023. Dat wens ik ook iedereen toe.

Wij willen het jaar vooral gezond beginnen. Ik houd wel van een challenge. Daarom hebben we afgesproken om de maand januari suikervrij te eten.

De spelregels luiden als volgt: Geen toegevoegde suikers. Dus wel gewoon fruitsuikers en melksuikers. Honing mag ook (een klein beetje).  Maar geen vla, aanmaaklimonade, zoet broodbeleg enzovoorts.

Ik ben meteen ook heel benieuwd of gezonder eten duurder of goedkoper is dan wat we normaal gesproken eten.

Misschien wel goedkoper omdat we minder kopen. Minder suikerschommelingen zorgt voor minder trek in zoetigheid.

Misschien duurder want suiker is een goedkoop vulmiddel. De suikervrije varianten zijn duurder.

De oudste drie kinderen hebben er zin in. Voor de jongste zal het wellicht lastiger worden.

Ik houd jullie op de hoogte van het verloop.

Voor nu een goede jaarwisseling, en voorzichtig met het vuurwerk. 

En als je het afsteekt, ruim je daarna je afval weer op? 

Of moeder ik nu teveel over jullie? 😉

4 opmerkingen:

  1. Ja ik vind het leuk bij je te lezen, de belevenissen van een jong gezin met zoveel kinderen. Ik oma af en toe wel een beetje.

    In mijn vorige huis hadden de buren rondom ons zoons i n de leeftijd dat ze vuurwerk afsteken heel mooi vonden. Naaste buurman had zijn kelderbox (in achtersteegje) naast de mijne helemaal dichtgetimmerd daar werd alles bewaard.
    Nieuwsjaardag waren ze met z'n allen de hele straat aan het schoonvegen. Goed voorbeeld voor de zonen en enkele dochter, hoop dat ze dat in hun verdere leven meedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha!! Oma maar hoor, vind ik leuk;)
      Dat is inderdaad mooi, samen opruimen. Zo hoort het. Gelukkig geven onze kinderen niks om vuurwerk.

      Verwijderen

Labels

vakantie (52) kinderen (44) gezin (25) besparing (21) bewustwording (21) financiën (18) mijn man (18) energie (17) thuisblijfmoeder (17) budget (16) opvoeding (16) hobby (15) Zoon A (14) klusjes (13) boodschappen (12) ziek (12) Zoon B (11) opruimen (11) uitstapje (11) bloggen (10) gratis (10) naailes (9) zaterdag (9) tip (8) uitverkoop (8) vrijwilligerswerk (8) TGTG (7) uitgaven oktober (7) verjaardag (7) challenge (6) Kerst (5) kringloopwinkel (5) marktplaats (5) sparen (5) tuin (5) voorjaar (5) Zoon C (4) budgetteren (4) lezen (4) schuur (4) terug naar de basis (4) thuis (4) Coop (3) Lidl (3) baby (3) concert (3) recept (3) verspilling (3) DIY (2) Paasfeest (2) airfryer (2) hotel (2) naaien (2) patat (2) pesto (2) school (2) sporten (2) tandarts (2) tweedehands (2) Oud&Nieuw (1) Zoon D (1) bril (1) geloof (1) hooimadam (1) huishoudelijk werk (1) moederdag (1) pak (1) pyjama (1) tanken (1)